Informuje się pasażerów, których miejsce przeznaczenia lub przerwa w podróży przypada, znajduje się w innym kraju niż kraj, w którym podróż rozpoczęto, że postanowienia umowy międzynarodowej pod nazwą Konwencja Montrealska lub poprzedzającej ją Konwencji Warszawskiej wraz z późniejszymi zmianami (system Konwencji Warszawskiej), mogą mieć zastosowanie do całej podróży, w tym każdego jej odcinka na terenie kraju jej rozpoczęcia lub zakończenia. W stosunku do tych pasażerów odpowiedzialność przewoźnika reguluje, jak i może ją ograniczać, wskazana wyżej właściwa Konwencja, w tym szczególne warunki umowy przewozu ujęte w obowiązujących taryfach.
Informuje się pasażerów, że do odbywanej podróży mogą mieć zastosowanie przepisy Konwencji Montrealskiej lub systemu Konwencji Warszawskiej, które regulują i mogą ograniczać odpowiedzialność przewoźników lotniczych za śmierć lub uszkodzenie ciała, za utratę lub zniszczenie bagażu i za opóźnienie.
Tam, gdzie stosuje się przepisy Konwencji Montrealskiej, obowiązują następujące ograniczenia odpowiedzialności:
Zgodnie z rozporządzeniem we nr 889/2002 przewoźnicy z państw wchodzących w skład Wspólnoty Europejskiej zobowiązani są do stosowania ograniczeń wynikających z przepisów Konwencji Montrealskiej do wszystkich oferowanych przez siebie przewozów pasażerów i ich bagażu drogą powietrzną. Wielu przewoźników z państw spoza Wspólnoty Europejskiej dobrowolnie zdecydowało o ich stosowaniu przy przewozie pasażerów i ich bagażu.
Tam, gdzie stosuje się system Konwencji Warszawskiej, mogą być stosowane następujące ograniczenia odpowiedzialności:
Niezależnie od Konwencji stosującej się do Państwa podróży, mogą Państwo podnieść limit odpowiedzialności za zagubienie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostarczeniu bagażu pod warunkiem osobnego zadeklarowania przy odprawie biletowo-bagażowej jego wartości i uiszczenia stosownej opłaty dodatkowej. Jeżeli natomiast wartość Państwa bagażu przewyższa obowiązujące ograniczenie odpowiedzialności, powinni Państwo ubezpieczyć bagaż do pełnej jego wartości przed rozpoczęciem podróży.
Ograniczenia terminów: Dochodzenie roszczeń przed sądem musi rozpocząć się przed upływem dwóch lat od daty przylotu samolotu lub od dnia, w którym samolot powinien przylecieć. Roszczenia dotyczące bagażu: w przypadku uszkodzenia bagażu rejestrowanego należy złożyć u przewoźnika reklamację na piśmie w terminie 7 dni od daty odebrania bagażu, a w przypadku opóźnienia w ciągu 21 dni od daty przekazania bagażu do dyspozycji pasażera.
Niniejsza informacja ma zastosowanie w stosunku do zawartej przez Państwa umowy o przewóz drogą powietrzną na trasie międzynarodowej, krajowej lub na odcinku krajowym w ramach podróży międzynarodowej. Zastosowanie ma również każde potwierdzenie dla pasażera wydane przez przewoźnika, indywidualne zasady i warunki przewoźnika (warunki), odpowiednie przepisy prawa i zasady (przepisy) oraz obowiązujące taryfy. W przypadku, gdy przewóz wykonywany jest przez więcej niż jednego przewoźnika, poszczególni przewoźnicy mogą stosować różne warunki, przepisy i taryfy. Warunki, przepisy i obowiązujące taryfy każdego z przewoźników są, na mocy niniejszej informacji, włączone do Państwa umowy o przewóz i stanowią jej część.
Dodatkowe informacje na temat Umowy przewozu oraz możliwości otrzymania przez Państwa egzemplarzy tej Umowy mogą Państwo uzyskać w punkcie sprzedaży usług przewozu przewoźnika. Wielu przewoźników umieszcza takie informacje na swoich stronach internetowych. W wymaganych prawem przypadkach mają Państwo prawo wglądu do pełnego tekstu Umowy przewozu na lotnisku obsługiwanym przez przewoźnika oraz w jego biurach sprzedaży i – na życzenie – nieodpłatnego otrzymania od każdego przewoźnika egzemplarza Umowy, pocztą lub w inny sposób.
W przypadku gdy przewoźnik sprzedaje usługi przewozu lotniczego lub przyjmuje bagaż do odprawy wskazując innego przewoźnika jako dokonującego przewozu, czyni to wyłącznie w charakterze agenta tego przewoźnika.
Może dojść do sytuacji, w której z powodu dokonania zbyt dużej liczby rezerwacji na dany rejs nie będzie dla Państwa wolnego miejsca na pokładzie samolotu pomimo posiadania przez Państwa potwierdzonej rezerwacji. W większości przypadków odmowa przyjęcia na pokład samolotu bez winy pasażera daje Państwu prawo do żądania odszkodowania. W określonych prawem przypadkach przewoźnik, przed odmową przyjęcia na pokład, ma obowiązek sprawdzić, czy inni pasażerowie nie zrezygnują dobrowolnie z przelotu. Pełne zasady wypłat odszkodowań z tytułu niezawinionej przez pasażera odmowy przyjęcia na pokład oraz informacje na temat kolejności przyjmowania pasażerów na pokład można uzyskać od przewoźnika.
Bagaż
Zadeklarowanie wartości bagażu powyżej ustalonego limitu jest możliwe w przypadku niektórych rodzajów artykułów. W odniesieniu do niektórych artykułów łatwo tłukących się, wartościowych lub łatwo psujących się, przewoźnicy mogą stosować szczególne zasady. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u przewoźnika.
Bagaż rejestrowany
Przewoźnicy mogą zezwolić na nieodpłatną odprawę bagażu do wysokości limitu, który ustala przewoźnik i który zależy od klasy i/lub trasy podróży. Przewoźnicy mogą nakładać dodatkowe opłaty za bagaż rejestrowany przekraczający dozwolony limit. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u przewoźnika.
Bagaż (nierejestrowany) kabinowy
Przewoźnicy mogą zezwolić na nieodpłatne zabranie ze sobą na pokład samolotu bagażu kabinowego do wysokości określonego limitu, który może zależeć od klasy przelotu, trasy i/lub typu samolotu. Zaleca się by bagaż kabinowy był jak najmniejszy. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u przewoźnika. W przypadku gdy podróż odbywa się na pokładzie więcej niż jednego przewoźnika, każdy z przewoźników może stosować inne zasady w odniesieniu do bagażu (zarówno rejestrowanego jak i kabinowego).
Szczególne ograniczenia odpowiedzialności za bagaż przy podróżach do Stanów Zjednoczonych
W przypadku podróży odbywanych w całości na terenie Stanów Zjednoczonych, przepisy federalne wymagają, aby ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika za bagaż nie było niższe niż 3 300 USD na każdego pasażera lub niższe niż kwota aktualnie wyznaczona przez 14 CFR 254.5.
Godziny odprawy
Godzina podana w harmonogramie lotu/potwierdzeniu dla pasażera jest godziną odlotu samolotu. Godzina ta nie jest równoznaczna z wymaganą godziną odprawy ani wymaganą godziną stawienia się pasażera w celu przyjęcia na pokład. W przypadku spóźnienia pasażera przewoźnik może odmówić przewozu. Podane przez przewoźnika godziny odprawy to najpóźniejsze godziny, w których pasażerowie mogą zostać przyjęci do przewozu; podana przez przewoźnika godzina stawienia się w celu przyjęcia na pokład to najpóźniejsza godzina, w której pasażerowie muszą być gotowi do wejścia na pokład.
Artykuły (materiały) niebezpieczne.
Ze względów bezpieczeństwa artykułów niebezpiecznych nie można przewozić ani w bagażu rejestrowanym ani kabinowym (nierejestrowanym), z wyjątkiem przypadków posiadania specjalnego pozwolenia. Lista artykułów niebezpiecznych obejmuje w szczególności: substancje gazowe pod ciśnieniem, substancje żrące, materiały wybuchowe, materiały łatwopalne ciekłe i stałe, materiały radioaktywne, środki utleniające, substancje trujące, kultury bakterii i wirusów oraz aktówki z wbudowanym systemem alarmowym. Ze względów bezpieczeństwa mogą istnieć jeszcze inne ograniczenia. Informacji na ten temat należy zasięgnąć u Państwa przewoźnika.
Artykuły niebezpieczne.
W celu uzyskania dodatkowych informacji należy skontaktować się z przewoźnikiem.
Tłumaczenia i inne użyteczne informacje dotyczące podróży są dostępne na stronie IATA.
Jeżeli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie, prosimy o kontakt z naszym Działem Obsługi Klientów
Logowanie na "Moje konto"
Logowanie na "Moje konto"
Logowanie na "Moje konto"
Rezerwacja lotu...
Używamy plików cookie w celu ulepszenia naszego serwisu oraz personalizowania treści i reklam. Kontynuując korzystanie ze strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z Polityką prywatności.
Akceptuję